آسفالت سرد از اختلاط سنگدانهها با قیرهای محلول یا قیرآبهها در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم میشود. سنگدانهها در زمان اختلاط با قیرابه میتواند مرطوب باشد ولی با قیرهای محلول، در دمای محیط یا تحت اثر حرارت باید خشک شده باشد. مخلوطهای آسفالت سرد که با قیرهای محلول غلیظ مانندMC-3000 یا SC-3000 تهیه میشود، عملاً مانند آسفالت گرم باید در درجه حرارت ۹۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر با قیر مخلوط شده و در محدوده همین دما، پخش و متراکم شود. آسفالت سرد را میتوان در مسافتهای زیاد حمل و سپس پخش کرد یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعداً مورد استفاده قرار داد.
آسفالت سرد در کلیه لایههای روسازی کاربرد دارد مشروط بر آن که تمام ضوابط و معیارهای طراحی و محدودیتهای ترافیکی مسیر رعایت شده باشد. این نوع آسفالت در قشرهای رویه، آستر و اساس قیری برای ترافیک سبک و متوسط و در قشر اساس قیری برای ترافیک سنگین و خیلی سنگین میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
آسفالت سرد را برحسب روش تهیه و اجرا میتوان به دو دسته آسفالت سرد کارخانهای و آسفالت سرد مخلوط در محل تقسیم کرد.
آسفالت سرد کارخانهای: آسفالت سرد کارخانهای در کارخانههای ثابت و مرکزی آسفالت تهیه میشود و سپس برای پخش به محل مصرف حمل میشود.
آسفالت سرد مخلوط در محل: آسفالت سرد مخلوط در محل به دو روش زیر تهیه میشود:
الف- نوع مخلوط در محل که سنگدانهها در کنار و امتداد راه ریسه شده و روی آن قیرپاشی میشود و سپس عمل اختلاط و پخش با گریدر یا وسایل نظیر آن انجام میگیرد.
ب- نوع مخلوط در کارگاه که عمل اختلاط قیر و سنگدانهها در کارگاههای ثابت یا موقت انجام و مخلوط تهیه شده برای پخش به محل مصرف حمل میشود.
آسفالت سرد كارخانه ای
آسفالت سرد در كارخانه های ثابت و مركزی آسفالت تهيه و سپس برای پخش به محل مصرف حمل می شود. در كارخانه هاي آسفالت سرد، كنترل هاي لازم جهت تنظيم دانه بندی، توزيع سنگدانه ها و اختلاط با قير مشابه آسفالت گرم رعايت ميشود. البته هنگامي كه از قير امولسيون استفاده شود، مشروط بر آن كه رطوبت مصالح بيش از ۳درصد نباشد، مراحل حرارت دادن و يا خشك كردن سنگدانه ها از چرخه عمليات ذكرشده غالبا حذف ميگردد. معمولا آسفالت سرد كارخانه ای برايی آنكه محصول از كيفيت مناسبی برخوردار باشد، چه در شرايط مصرف قيرهای محلول و يا قيرهای امولسيون، مصالح سنگی حرارت داده ميشود.
كاربرد آسفالت سرد در ساخت راه ها
آسفالت سرد در كليه لايه های روسازی كاربرد دارد. مشروط بر آن كه تمام ضوابط و معيارهای طراحی و محدوديت های ترافيكی مسير براي آن رعايت شود. اين نوع آسفالت در قشرهای رويه، آستر و اساس قيری براي ترافيك سبک ومتوسط و در قشر اساس قيری براي ترافيك سنگين و خيلی سنگين ميتواند مورد استفاده قرار گيرد. آستفاده از آسفالت سرد در لايه رويه در شرايط ترافيك سبک و متوسط صورت می گيرد و اجرای آن براي شرايط ترافيک سنگين، بعنوان لايه اساس امكانپذير است. در صورت تبديل وضعيت ترافيک از حالت سبک و متوسط به سنگين برای مسيری كه از اين نوع آسفالت بعنوان لايه رويه در آن استفاده شده است، باید از آسفالت گرم بعنوان روكش برای جلوگيری از بروز خرابی استفاده نمود.
كاربرد آسفالت سرد در ترميم و نگهداری راه ها
لكه گيری خرابي های روسازی يكي از مهم ترين عمليات نگهداری راه ها ميباشد. بطور كلی، استفاده از مخلوط آسفالتی گرم با كيفيت بالا، اگرچه هزينه بيشتری در بردارد اما مناسب تر ميباشد. اما از آنجاييكه در بسياري مناطق امكان توليد و اجرای آسفالت گرم در سرتاسر سال وجود ندارد، عمليات لكه گيری را می توان با استفاده از مخلوط های سرد دپو شده انجام داد. بطور كلی آسفالت های سرد در تعميرات موضعی نظير لكه گيری ها، پركردن چاله ها، پركردن ترک ها و … به كار گرفته ميشوند. بطوركلی دو نوع مخلوط آسفالت سرد برای عمليات لكه گيری و تعميرات روسازی مورد استفاده قرار ميگيرد كه عبارتند از مخلوط آسفالت سرد با مصرف فوری و مخلوط آسفالت سرد با مصرف غير فوری. مخلوط های آسفالت سرد با مصرف غير فوری را ميتوان در اواخر تابستان يا اوايل پاييز، توليد و براي استفاده بعدي(در طول ماه های سرد سال) در مناطق دور دست ذخيره نمود. اين مخلوطها بر حسب انواع قير مصرفی در تهيه آسفالت سرد تا مدت شش ماه قابل استفاده است و بدون استفاده از حرارت، قابل كار می باشند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.