پخش قیر در راههای خاکی، شنی، آسفالتی و بتنی و بلافاصله پخش سنگدانه بر روی آن، یا قیرپاشی بدون سنگدانه یا استفاده از مخلوطهای آسفالتی پیش ساخته از نوع دوغاب قیری (اسلاری سیل) یا میکروسرفیسینگ آسفالت حفاظتی نامیده میشود. ضخامت این نوع رویه سازی (میکروسرفیسینگ)، حداکثر ۱۲ میلیمتر در ۲ لایه است که جزء سازه باربر روسازی راه محسوب نمیشود و عملکرد ساز های ندارد. در آسفالتهای حفاظتی از قیرهای محلول، قیراب هها یا قیرهای خالص با کندروانی کم استفاده میشود.
آسفالت حفاظتی همانطور که از اسمش مشخص است برای افزایش سایش و برای بهسازی رویههای موجود آسفالتی و بتنی و برای غیر قابل نفوذ کردن سطح راه مورد استفاده قرار میگیرد.
آسفالتهای حفاظتی برای غیرقابل نفوذ کردن بستر راه، افزایش مقاومت سایشی و لغزشی آن و نیز بهسازی موقت رویههای موجود آسفالتی و بتنی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع رویه سازی به علت سرعت و سهولت اجرا و نیاز محدود به ماشین آلات و تجهیزات آسفالتی، در مقایسه با آسفالت گرم، بسیار مقرون به صرفه است.
آسفالتهای حفاظتی به شرح زیر تقسیمبندی میشود و هر یک به منظور خاصی مورد استفاده قرار میگیرد:
سطحی یک یا چند لایهای یا چیپ سیلینگ
سیلکوتها یا اندودهای آ ب بند
مخلوطهای آسفالتی قیرابهای مانند دوغاب قیری و میکروسرفیسینگ
غبارنشانی و روغ ن پاشی راه (جلوگیری از گردوغبار و تثبیت را ههای)
در صورتی که آسفالتهای حفاظتی از قیرهای معمولی فاقد مواد افزودنی به ترافیک سبک و متوسط ختم شود و هر یک نیز برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند که در زیر کامل شرح داده شده است:
رویه آسفالت سطحی
افزایش مقاومت سایشی
افزایش مقاومت لغزشی
آببندی رویه راه
روسازی مرحلهای
بهسازی راه
افزایش خاصیت بازتابندگی رویه راه
رویه آسفالت سطحی
در راهها و جادهها با احداث رویههای بتنی یا بتن آسفالتی از لحاظ فنی و اقتصادی و با توجه به ترافیکی که وجود دارد و پس از اجرای لایههای زیراساس و اساس شنی، آن را با یک یا دو لایه آسفالت سطحی روسازی میکنند.
افزایش مقاومت سایشی
یکی از کارهایی که آسفالت حفاظتی انجام میدهد افزایش راههای شنی است.
همچنین ضخامت رویه شنی را کاهش میدهد و سنگدانههای ریز و درشت آن را جدا میکند و میزان پایداری و مقاومت آن را بهبود میبخشد.
افزایش مقاومت لغزشی
سطحی که پوشیده از آسفالت قیر زده و لغزنده است به دلیل نبودن مقاومت لغزشی، به خصوص بعد از بارندگی و زمان خیس بودن سطح راه و یا جمع شدن آب در اثر بارندگی برای کسانی که از این مسیر رفت و آمد میکنند، میتواند حوادثی را به بار آورد.
انجام دادن آسفالت سطحی در این راهها باعث افزایش مقاومت لغزندگی و در نهایت افزایش ایمنی ترافیک میگردد.
استفاده از آسفالت برای راهسازی و احداث جاده بسیار رایج است و باید از مقاومت لغزشی مناسبی برخوردار باشد.
آببندی رویه راه
بر سطوح آسفالتی با ورود و نفوذ هوا و آب با استفاده از فضای خالی برای راههای جدیدی که تازه احداث میشوند. این عوامل میتواند آسیبهای جدیدی و جبران ناپذیری به بار آورد.
با نصب و اجرای آسفالت حفاظتی بر روی سطوح، فضاهای خالی و حفرههای موجود سطحی را پر میکند و مانع از نفوذ آب و هوا به قشرهای آسفالتی و غیر آسفالت لایههای روسازی و زیرسازی جلوگیری میکند.
روسازی مرحلهای
در نخستین مرحله از اجرای طرح در راههایی که ترافیک محدود است میتواند از آسفالت سطحی استفاده نمود و در مراحل بعدی و با افزایش ترافیک، برای جبران میتوان آن را با لایههای آسفالتی و روکش تقویت نمود.
از مزایای این روش این است که قبل از این که لایههای بتن آسفالتی را اجرا کنیم بایستی هر گونه خرابی و یا آسیبدیدگی که در سطح راه به وجود آمده است را اصلاح کنیم و سپس نسبت به اجرای بتن آسفالتی اقدام کنید.
بهسازی راه
برای بهسازی راه باید روکشهای آسفالتی که با گذشت زمان اکسیده شده و کاملا فرسودهشده است را با آسفالت حفاظتی و با صرف هزینه پایینتر بهسازی کرد.
با اجرای آسفالت حفاظتی برای این منظور بعد از عملیات اصلاح و ترمیم اعم از لکه گیری، درزگیری ترکها، هموارسازی پستیها و بلندیها و دیگر تعمیرات سطحی، باعث خدماترسانی بهتر میگردد و در ضمن سطح یکنواختی را برای رویه راه ایجاد میکند.
افزایش خاصیت بازتابندگی رویه راه
برای جلوگیری از تصادفات رانندگان به دلیل محدود بودن وسعت دید رانندگان وسایل نقلیه در شب سطح رویه آسفالتها را به عمد تیره میکنند.
این نقص عمده از طریق اجرای یک قشر آسفالت سطحی با استفاده از مصالح شفاف و روشن که به صورت صحیح طرح و اجراشده باشد برطرف میگردد.
اما این به این معنا نیست که فرایند خط کشی و دیگر مواد ایمنی اجرا نشود.
پیمانکاری آسفالت و ایزوگام عزیزی آماده اجرای آسفالت در مناطق موردنظر شماست
گردآوری شده در آسفالت کده
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.